-한류를 기반으로 한 세계화 시대에 부합하는 국제적인 경쟁력을 갖춘 한국어교사 양성을 목표로 한다.
- 일반외국인, 유학생, 결혼이민자, 이주노동자 등 다양한 국내외 교육 수요에 적합한 한국어교사 양성을 목표로 한다.
- 한국어 교육과 관련한 다양한 교육 이론을 바탕으로 실제적인 한국어 교육 능력을 갖춘 한국어교사 양성을 목표로 한다.
다. 교수명단
연번
소속
직명
성명
학위명
전공
담당예정 교과목
1
한국어문학과
교수
김명광
문학박사
한국어교육
한국어교육개론
한국어교육과정론
한국어교수방법론 등
2
한국어문학과
교수
이희정
문학박사
한국문화
한국문화의이해
한국문학의이해
한국문화교육론 등
3
한국어문학과
교수
우창현
문학박사
한국어교육
한국어의이해
한국어문법론 등
4
국어교육학과
교수
박용찬
문학박사
국어학
한국어어휘교육론 등
5
국어교육학과
교수
강보선
문학박사
국어학
한국어문규범 등
구분
교과목명(영문명)
강의교수
학점
시간
직명
성명
이론
실습
석사과정
한국어학
(Korean Grammar)
교수
김명광
3
3
0
★한국어형태론
(Korean Language Morphology)
교수
우창현
3
3
0
★한국어음운론
(Korean Language phonology)
교수
우창현
3
3
0
★한국어통사론
(Korean Language syntax)
교수
박용찬
3
3
0
★한국어의미화용론
(Korean Language semantics)
교수
김명광
3
3
0
한국어어문규범
(Korean Language grammar rules)
교수
강보선
3
3
0
한국문학세미나
(The understanding of Korean Iiterature)
교수
이희정
3
3
0
★한국문화연구
(The understanding of Korean culture)
교수
이희정
3
3
0
제2언어습득론
(Theory of second language acquisition theory)
교수
김명광
3
0
대조언어학
(Contrast linguistics)
교수
김명광
3
0
한국어교수방법론
(Methodology of Korean Language Teaching)
교수
김명광
3
3
0
★한국어교육과정론
(Korean Language Education Course Theory)
교수
김명광
3
3
0
★한국어교육학개론 (An introduction to Korean Language pedagogy)
교수
김명광
3
3
0
한국어표현교육론
(Korean Expression Teaching Methodology)
교수
우창현
3
3
0
한국어이해교육론
(Korean Language Understanding Methodology)
교수
김명광
3
3
0
한국어문법교육론
(orean Grammar Pedagogy)
교수
김명광
3
3
0
한국어발음교육론
(Korean pronunciation Education)
교수
김명광
3
3
0
한국어교재론
(Korean Language Textbook Theory)
교수
김명광
3
3
0
한국어어휘교육론
(Korean lexicon pedagogy)
교수
우창현
3
3
0
한국문학교육론
(Korean literature pedagogy)
교수
이희정
3
3
0
한국문화교육론
(Korean literature pedagogy)
교수
이희정
3
3
0
★한국어교육실습
(Korean Language Teaching Practicum)
교수
이희정
3
3
0
■ 한국어학 Korean Grammar
본 교과목은 한국어 전반에 대한 이해를 증진시키는 데에 초점을 둔다. 아울러 국어학에 대한 기초적인 이론들도 학습한다.
This subject focuses on promoting understanding of the Korean language as a whole. It also learns basic theories about Korean linguistics.
■한국어형태론 Korean Language Morphology
국어형태론의 전반적인 면에서 이론과 관련 지식을 파악하여 한국어에 대한 이해력을 높이는 데 목적이 있다. 실제 언어생활에서 겪는 여러 가지 형태 관련 문제 및 쓰임 실태를 살펴봄으로써 수강생들의 한국어 지식을 확장하고, 언어생활에 대한 분석력과 응용력을 기르도록 한다.
The aim is to gain a better understanding of Korean language by grasping theory and related knowledge in the overall aspects of the Korean language formation theory. By looking at the various types of problems and usage in real language life, students are encouraged to expand their knowledge of Korean language and develop their ability to analyze and apply language life.
■ 한국어음운론 Korean Language phonology
사람들은 말소리를 통해 의사소통을 한다. 본 교과목은 한국어 말소리에 대한 충분한 이해를 통해 외국인에게 한국어 말소리를 잘 가르칠 수 있는 기본 지식을 쌓도록 한다.
People communicate through speech. The subject requires a good understanding of Korean speech sounds to build basic knowledge to teach Korean speech to foreigners.
■ 한국어통사론 Korean Language syntax
이 교과목은 국어문법론의 한 하위영역으로서 국어형태론과 밀접한 관련을 갖는다. 한국어의 문법단위 가운데 단어와 문장을 중심으로 문장의 구성, 문장의 종류, 형태소의 통사적 기능, 경어법의 쓰임 등을 중점적으로 다룬다.
This subject is a sub-area of the Korean grammar theory, which is closely related to the Korean language form theory. It focuses on the composition of sentences, types of sentences, syntactic functions of morpheme, and the use of oral language among the grammatical units of Korean language.
■한국어의미화용론 Korean semantics and pragmatics
이 과목은 한국어 어휘, 문장, 발화 단위에 나타나는 의미에 대해 교육하는 것을 목적으로 한다. 따라서 이 수업에서는 한국어 단어와 문장, 그리고 발화 단위들에서 어떠한 의미가 왜 그렇게 나타나는지에 대해 교육하게 된다. 이 수업을 통해 학생들은 한국어 의미에 대한 기본 개념에서부터 문장에 나타나는 의미를 어떻게 분석해야 하는지 등에 대해 이해하게 된다.
The subject aims to educate students about the meanings that appear in Korean vocabulary, sentences and units of ignition. Therefore, the class will educate students on why the meanings of Korean words, sentences, and units of ignition appear so. Through the classes, students will understand the basic concepts of Korean meaning, and how to analyze the meanings that appear in sentences.
■ 한국어어문규범 Korean Language grammar rules
이 과목은 표준어, 띄어쓰기, 표준발음법, 외래어표기법 등 한국어어문규범과 관련한 제 분야에 대해 교육하는 것을 목적으로 한다. 따라서 이 수업은 한국어교육 시 알아두어야 할 주요 내용들로 구성되어 있다고 하겠다. 이 수업을 통해 학생들은 한국어를 어떻게 사용해야 옳은지에 대해 이해할 수 있게 되고 또 이러한 내용을 한국어교육에 적용할 수 있는 능력을 키우게 된다.
The purpose of this course is to educate students about my fields related to Korean language grammar, such as standard language, space writing, standard pronunciation and foreign language writing. Therefore, this class consists of the main contents to be known in Korean language education. Through the classes, students will be able to understand how to use the Korean language and improve their ability to apply such content to Korean language education.
■ 한국문학세미나 The Seminar of Korean literature
한국문학세미나는 한국문학의 전반적인 성격과 양상을 이해하는 교과목으로 우리 문학 전반을 개관할 수 있도록 설계되어 있다. 언어적 예술로서의 문학과 그 바탕에 놓인 인간과 사회를 함께 생각하는 교과목이다. 한국문학의 영역, 갈래, 위상을 다함께 학습하게 된다.
The understanding of Korean literature is a subject that understands the overall nature and aspect of Korean literature and is designed to open up the whole of Korean literature. It is a subject that shares literature as a linguistic art with human and social studies on its basis. I will learn all of the areas, divisions, and status of Korean literature together.
■ 한국문화연구 A Study of Korean culture
문화를 통해 한국 및 한국인의 정체성을 학습하는 교과목이다. 한국문화의 전반적인 성격과 특징을 배우게 된다. 다른 나라의 문화와 차별되는 한국문화의 고유한 특성을 익히며 나아가 아시아 문화와 서구 문화와의 교류의 역사와 유사성을 자세하게 학습한다.
It is a subject that learns Korean and Korean identity through culture. You will learn the general nature and characteristics of Korean culture. It learns the unique characteristics of Korean culture that differentiate itself from other countries' cultures, and further learns the history and similarities between Asian culture and Western culture.
■ 제2언어습득론 The Second Language Aquisition
이 교과목은 모국어 습득의 원리와 제2언어를 습득하는 원리의 상호 공통점과 차이점을 비교하면서, 동료, 보모자, 교사들의 역할을 다룬다. 제2언어 습득의 영역에는 음운, 어휘, 문장, 담화 등의 영역이 있으며, 이들 각각의 습득의 원리와 절차를 탐구하는데 주안점을 둔다.
The subject deals with the roles of colleagues, nannies and teachers, comparing the mutual similarities and differences between the principle of acquiring a mother tongue and the principle of acquiring a second language. There are areas of phonetic, vocabulary, sentences, discourse, etc. in the area of language acquisition, and each of these focuses on exploring the principles and procedures of acquisition.
■ 대조언어학 Contrast linguistics
이 교과목은 한국어와 다른 언어의 특징을 대조하여 살펴보는 것에 목적이 있다. 따라서 이 수업에서는 한국어의 특징에 대해 먼저 알아보고 한국어 교육과 관련 있는 중국어, 일본어 등 다른 언어의 특징에 대해 살펴본다. 이후 두 언어 간의 차이점에 대해 살펴본다.
The purpose of the subject is to look at the characteristics of Korean and other languages in contrast. Therefore, in this class, we first learn about the characteristics of Korean and look at other languages, such as Chinese and Japanese, which are related to Korean language education. We will then look at the differences between the two languages.
■ 한국어교수방법론 Methodology of Korean Language Teaching
이 교과목은 외국어로서의 한국어를 배우는 외국인 학습자들에게 한국어 및 한국 문화를 효과적으로 가르치기 위한 방법론을 모색하고, 이를 실제 한국어 교육 현장에서 적용할 수 있도록 연습하는 수업이다.
The subject is a class that explores methodologies to effectively teach Korean and Korean culture to foreign learners learning Korean as a foreign language, and practices to apply them to actual Korean language education sites.
■ 한국어교육과정론 Korean Language Education Course Theory
이 교과목은 외국어 또는 제2외국어로서의 한국어 교육과정의 설계, 구축 과정, 평가 등을 탐구하는 수업이다. 이 교과목을 통하여 개별적인 학습자의 성격에 맞는 한국어 교육과정과 국가적 또는 표준 한국어 교육과정에 들어갈 핵심적인 요소를 배우고 이를 실제로 구현하는 작업도 병행한다.
The subject explores the design, construction process and evaluation of Korean language curriculum as a foreign language or a second language. Through this course, we will learn and implement the core elements that will fit individual learners' personality into the Korean curriculum and national or standard Korean language
■ 한국어교육학개론 An introduction to Korean Language pedagogy
외국어로서 한국어교육에 대한 전체적인 이론과 실제 현장에서 필요한 한국어교육 내용을 익히는 것이 교과목 내용이다. 이 교과 과목 수업을 통하여 외국어로서의 한국어교육의 개념, 분야, 내용 지식, 원리, 평가, 현황 등과 실제 현장에서 사용되는 교수 방법 등을 전반적으로 살펴본다.
As a foreign language, it is the subject to learn the overall theory of Korean language education and the contents of Korean language education required in the actual field. Through this course, we take a general look at the concepts, fields, knowledge of contents, principles, evaluation, status, and methods of teaching used in the field.
■ 한국어표현교육론 Korean Expression Teaching Methodology
이 교과목은 외국인 학습자들에게 효과적으로 한국어 말하기, 쓰기를 가르칠 수 있는 교수-학습 전략에 대한 이론적 탐색을 하면서, 이 영역에 속하는 교육 내용에는 어떤 것이 있는지를 중점적으로 탐구하고 토론하는 데 주안점을 둔다.
The subject focuses on exploring and discussing what's in the educational content of the area, with a theoretical search for teaching-learning strategies that can effectively teach foreign learners Korean speaking and writing.
■ 한국어이해교육론 Korean Language Understanding Methodology
이 교과목은, 외국어로서의 한국어 이해 영역(듣기와 읽기)의 교수-학습 이론과 교실 현장에서 필요한 다양한 지도 방법을 익히는 데 있다.
The subjects include teaching-learning theories in the field of Korean comprehension as a foreign language (listening and reading) and learning the various teaching methods needed at the classroom site.
■ 한국어문법교육론 Korean Grammar Pedagogy
이 과목은 한국어교육에 필요한 문법 교육 방법론에 대해 교육하는 것을 목적으로 한다. 따라서 이전 학기에 수강하였던 한국어 문법론의 교육 내용을 바탕으로 효과적인 교육 방법론에 대해 수업하게 된다. 이 수업을 통해 학생들은 한국어를 교육함에 있어 필요한 문법 교육 방법론에 대해 깊이 있게 이해하게 된다.
The subject aims to educate students on grammar education methodologies needed for Korean language education. Therefore, based on the teaching content of Korean grammar that I took in the previous semester, I will teach about effective teaching methodologies. Through the classes, students will have a deep understanding of the grammar teaching methodology required to educate Korean.
■ 한국어발음교육론 Korean pronunciation Education
외국인 학습자를 가르치기 위해서 가장 기본적으로 필요한 것이 발음 교육이다. 효과적인 한국어의 발음 교수를 위해 한국어 원리와 음운 특성, 음절 구조 특성, 음운 규칙을 알아야 하며 각 특성에 맞는 효과적인 발음 교수 원리와 방법을 알아야 한다. 이 교과목은 이러한 원리와 교수 방법론을 중점적으로 다룬다.
To teach foreign learners, the basic necessity is pronunciation education. For an effective pronunciation professor of Korean language, one should know the Korean language principles, phonetic characteristics, syllable structure characteristics, and phonetic rules, and know the principles and methods of effective pronunciation teaching to suit each characteristic. This subject focuses on these principles and teaching methodologies.
■ 한국어교재론 Korean Language Textbook Theory
이 교과목을 통하여 한국어 교재를 만드는 원리와 방법, 목적에 따른 교재 구분 등에 대해 이해할 수 있다. 이 교과목은 한국어교재 구성의 특성 및 한국어교재 제작과 관련한 내용에 대해 수업하는 것을 목적으로 한다.
Through this subject, we understand the principles and methods of making Korean textbooks and the classification of textbooks according to their purpose. The purpose of the course is to teach classes on the characteristics of the composition of Korean language textbooks and their contents related to the production
■ 한국어어휘교육론 Korean lexicon pedagogy
이 수업은 수준별 한국어 어휘에 대한 분석, 효과적인 한국어 어휘 교육 방법, 다양한 교수 방법을 통한 어휘 교수의 실제적 측면을 탐구하고 이를 발표하는 교과목이다.
The class is a subject that explores and announces the practical aspects of a vocabulary professor through analysis of Korean vocabulary by level, effective methods of teaching Korean vocabulary, and various teaching methods.
■ 한국문학교육론 Korean literature pedagogy
한국현대문학의 기본적인 강독과 함계 외국어로서의 한국어 교육을 위한 문학 교육을 실습하는 교과목이다. 개화기 이후 전개된 한국현대문학의 특징들을 정리하며, 한국문학의 현대적 의미에 대해서도 탐구한다.
It is a subject that practices basic reading of Korean modern literature and literary education for Korean language education as a foreign language. It outlines the characteristics of Korean modern literature that have developed since the enlightenment period, and also explores the modern meaning of Korean literature.
■ 한국문화교육론 Korean literature pedagogy
이 교과목은 한국현대문화를 활용하여, 외국인에게 한국문화를 교육할 수 있는 방안을 모색하는 것을 목적으로 한다. 이 과목에서는 한국문화 이해를 바탕으로 효과적인 문화 교육 방법에 대해 살펴본다.
This subject is to explore ways to educate foreigners about Korean culture by utilizing Korean modern culture. In this subject, we look at effective methods of cultural education based on understanding Korean culture.
■ 한국어교육실습 Korean Language Teaching Practicum
이 교과목은 한국어 교육 전공, 복수 전공, 부전공 학생들에게 한국어 교육 현장에서의 한국어 교육 능력을 극대화하는 것을 목적으로 한다. 이러한 목적에 따라 이 수업에서는 교안 작성 및 강의록 작성 방법 등에 대해 교육 받게 되며, 한국어 교육 참관과 실습을 한다.
The subject aims to maximize Korean language education ability in the field of Korean language education to students majoring in Korean language education, multiple majors and minor majors. For this purpose, the class will be trained on how to prepare a teaching manual and a lecture book, and will observe and practice Korean language education.